Vissen in nood

Vissen in nood óf vissterfte

Dode vissen aan de waterkant, of vissen in nood. Sportvissers worden er helaas wel eens mee geconfonteerd langs de waterkant. Vissterfte kan optreden door heel veel verschillende oorzaken. Na pittige regen- en onweersbuien kunnen er bijvoorbeeld riooloverstorten in werking treden. Hierbij komt veel organisch materiaal in het viswater terecht wat zorgt voor een plotselinge daling in het zuurstofgehalte. Het is ook mogelijk dat het waterpeil langzaam zakt door droogte, dit hebben we de afgelopen zomers meermaals meegemaakt. Wat de reden ook is, ga niet zelf aan de gang met een schepnet en emmer. Het is niet effectief en vaak maak je de situatie, door omwoeling van slib, erger voor de vissen in nood. Daarnaast kan het een gevaar zijn voor de gezondheid, denk aan botulisme of de ziekte van Weil. Bij vissen in nood maak je een melding bij het betreffende waterschap. Zij kunnen actie ondernemen zoals beluchten, toevoeren van water of het organiseren van een afvissing in overleg met de hengelsportfederatie. Een melding voor vissen in nood in ons gebied maak je bij het Waterschap Vechtstromen. Het Waterschap is 24/7 bereikbaar op het telefoonnummer 088 - 220 33 33 voor meldingen over dode vissen of vissen in nood.